Tuesday 28 July 2009

MADU YANG BERBAIK

MADU BERBAIK2



Habsah dan Aisyah memang berbaik antara satu dengan lain walaupun mereka bermadu bersuamikan Muhammad.


Suatu ketika Muhammad telah memberitahu satu rahsia kepada Habsah dengan syarat rahsia tersebut janganlah diberitahu kepada orang lain. Tetapi Habsah telah menceritakan rahsia tersebut kepada madunya Aisyah.


Habsah telah ditegor oleh Muhammad kerana membocorkan rahsia tersebut. Bila ditanya oleh Habsah siapa yang memberitahu Muhammad tentang perkara kebocoran rahsia tersebut Muhammad menyatakan Allah yang memberitahunya.


Rumah tangga Muhammad goyang juga. Bapa Habsah bila mengetahui perkara tersebut telah merasa keciwa dan menyatakan kepada Muhammad yang beliau tak perlu merasa dukacita kerana ramai lagi wanita yang boleh menggantikan isteri Muhammad (dengan mereka yang yang menurut perintah, yang ikhlas imannya, yang taat, yang bertaubat, yang tetap beribadat, yang berpuasa, - (sama ada) yang janda dan yang anak dara) jika Muhammad menceraikan isterinya yang beliau tak suka pada mereka. Bapa Habsah pada mulanya tak tahu yang terlibat dalam pembocoran rahsia tersebut ialah anaknya, Habsah. Muhammad hanya tersenyum akibat sokongan yang diterimanya dari bapa mertuanya.



Kalau nak tahu cerita selanjutnya sila klik ayat ini
http://www.alquran-melayu.com/66-at-tahrim/

No comments: