Tuesday 11 August 2009

ADAB MAKAN

ADAB MAKAN (Sambungan)

Adab yang tercatat dahulu:

Sebelum makan:

1. Makanan yang halal dan baik
2. Basuh tangan sebelum makan
3. Adalah bekas meletakkan makanan
(saprah, dulang, pinggan, dll)
4. Duduk ketika makan
5. Makroh berdiri, berbaring atau bersandar ketika makan
6. Redo apa yang dimakan. Bersyukur.
7. Makan beramai2 lebih berkatnya
8. Niat ketika hendak makan


Semasa makan:
1. Baca Basmallah ketika mula makan
2. Sunat gunakan tangan kanan
3. Mulakan dan akhiri makan dengan secubit garam
4. Kecilkan setiap suap makanan


BACALAH RENCANYA DI SINI:

ADAB MAKAN

RENCANA SEMASA:

5. Makroh memotong makanan sambil memakannya. Yang elok dibuat ialah potong semua yang hendak dimakan dahulu, letakkan ke dalam bekas makanan dan kemudian barulah dimakan. Cara "potong sambil makan" tidak digalakkan.

6. Jangan hina makanan. Menggunakan makan menjadi bekas makanan lain adalah dikira menghina makanan tersebut. Kecualilah jika makanan tersebut terus dimakan. bersama2 Contoh: dianggap menghina roti (makanan) jika roti digunakan sebagai lapik untuk meletakkan makanan lain saperti buah2an.

Membuang makanan ke dalam tong sampah atau parit atau sungai juga dianggap menghina dan tidak menghormati makanan.

Yang eloknya makanan tersebut di berikan kepada binatang untuk dimakannya atau dijadikan baja pokok. Orang zaman dahulu dikeringkannya makanan mereka yang lebih untuk disimpan dan dimakan kemudiannya sama ada olehnya atau binatang peliharaannya.

6. Disunatkan menjilat jari selepas selesai makan. Tapi perlulah dibuat dengan cara yang betul dan tidak memualkan atau menjijikkan orang lain atau menyinggung perasaannya.

7. Sunat membasuh tangan atau mengelapkannya dengan kain atau kertas tisu. Kalau tangan kelihatan "tak kemas" atau comot, wajib membasuhnya.

8. Makanan yang jatuh perlu dipungut, dibersihkan dan dimakan. Jika tak dimakan berikan kepada binatang secara hormat. Mungkin makanan yang jatuh ini ada berkatnya dan rugilah jika ianya tidak kita ambil berkatnya untuk dimakan oleh syaitan. Dikirakan membazir pula jika ianya tidak dimakan dan orang yang membazir dikira pula ialah saudara syaitan.


KLIK UNTUH LIHAT:

HIDANGAN CONTOH


Catatan:
Sudu dan garpu atau chop stiks boleh digunakan untuk menyuap makanan jika diperlukan. Takkanlah kita nak makan laksa atau soto dengan tangan kanan. Jadi boleh disesuaikan mengikut keadaan.


Petikan Taskirah Selasa (Sairus Salikin 2)

No comments: