Friday 7 August 2009

SUFIAH HABSAH

KESAH SUFIAH.

Sufiah adalah seorang Yahudi yang bapa dan keluarganya ramai dibunuh. Tinggallah dia sebatang kara menjadi tawanan. Tetapi akhirnya ia berkahwin dengan Nabi Muhammad SAW setelah sahabat lainnya tak mampu nak mengahwininya kerana dia anak ketua Yahudi yang berpengaruh.

Habsah, juga isteri nabi Muhammad SAW, selalu memperlikan Sufiah sebagai berbangsa Yahudi dan menjadi musuh umat Islam. Ini membuat Sufiah yang kehilangan ramai saudara maranya berduka cita dan menangis.

Apabila Nabi Muhammad SAW mendapat tahu hal tersebut baginda berkata pada Sufiah bahawa Sufiah tak perlu bersedih dengan kata2 tersebut. Sebenarnya Sufiah adalah wanita yang sangat utama kerana bapanya nabi, bapa saudaranya nabi dan suaminya nabi. Tarafnya sangatlah tinggi berbanding dengan Habsah yang hanya suaminya sahaja adalah nabi.

Percakapan nasihat Nabi Muhammad SAW yang sebegini telah meredakan kesedihan Sufiah.

Ketika Nabi Muhammad SAW bertemu Habsah di ketika yang lain pula baginda menasihatkan Habsah untuk ingatkan Allah dan jangan berkata sedemikian pada Sufiah kerana malaikat mencatat segala yang dikatakannya.

Bapa Sufiah ialah Nabi Harun, bapa saudaranya ialah Nabi Musa dan suaminya ialah Nabi Muhammad SAW. Sufiah adalah keturunan Nabi Harun saudara kepada Nabi Musa.

INILAH KEBIJAKSANAAN SEORANG NABI


Petikan dari Siaran Radio Ikim pada 6.30 pagi dan 8.00 malam
91.50 MHz

No comments: