Sunday 9 August 2009

IQ dan EQ

PENGUKUR EMOSI

Manusiani memang tak tahu semua dan tak akan tahu semua. Itu sebabnya manusia perlu belajar, melalui pengalaman sendiri atau pengalaman orang lain atau melalui perbincangan dan bacaan.


Baru semalan saya tahu ada perkataan Emotional Quotient (EQ) atau kalau tak salah dalam Bahasa Melayunya “Nisbah Emosi”. Yang saya tahu dan pernah alami ialah intelligence quotient atau IQ.


Konsep dan penyelidikan tentangnya EQ dikatakan bermula pada tahun 80an.


Nasib baik salah satu hobi saya sekarangni bila saya berjalan2 saya “bawa handset dalam saku baju dan earphone pada telinga”; dapatlah saya dengar siaran radio sambil berjalan2.


Le ni siaran radio banyak membawa bersamanya ilmu yang menafaat dan stesen radio pula macam berlawan2 untuk menjadi yang terbaik. Bermacam slogan mereka gunakan dan sangatlah reaktif sekarang, banyak beroperasi secara online live pula melalui telefon atau e-mail atau SMS.


Berbagai berita dan ilmu ada disiarkan melalui radio sekarang. Inilah perubahan zaman. Kita ambillah yang baik darinya.


Perbincangan saya dengar melalui handset (radio) semalam sangat menarik hati. Sebab ianya membincangkan konsep EQ.


IQ mengukur tahap atau nisbah kebijaksanaan kita (intelligence) yang semua kita dah tahu dan ramai yang mengalaminya.


Semasa saya disekolah rendah dulu kami kena ambil peperiksaan IQ untuk ke sekolah menengah. Kalau gagal peperiksaan (Standard Type Primary School Exam atau periksa Darjah Enam) tak dapat masuk Tingkatan Satu. Jadi kenalah kami selalu belajar membiasakan diri dengan Ujian IQ.


Bendanya tak susah hanya menggunakan fikiran kita untuk menganalisa gambar rajah atau susunan perkataan. Contohnya ada 5 rajah dan kita diminta pilihkan mana yang berlainan antaranya. Dari 5 rajah itu 4 adalah sama tapi tak serupa dan hanya satu yany tak sama dan tak serupa. Mungkin warnanya sama, atau bentuknya sama atau dll.


Senang tapi susah nah habis menjawab semua soalan kerana masa menjawab singkat dan soalannya banyak. Terpaksalah cepat menjawabnya.


Kalaulah diberi masa yang panjang maka semua orang akan dapat menjawabnya dengan markah 100%.


Semasa saya pergi ujian temuduga di Port Dickson pada tahun 1968 kami kena ambil exam yang agak sama juga. Ramai juga yang gagal termasuk kawan saya Abd Hamid anak Ustazah di kampong saya. Sebenarnya beliau bukannya tak pandai tapi mungkin peperiksaan dalam bahasa Inggeris dan dia belajar aliran Melayu. Dengan masa yang sengkat memang susahlah.


Besuknya kami balik kerana gagal ujian. Saya gagal ujian badan – tak cukup layak menjadi askar agaknya. Kononnya nak jadi pegawai askar pergilah temuduga seminggu di situ, tapi besoknya kena balik. Tapi kami enjoy kerana mereka kata kalau nak balik boleh balik. Kalau nak tunggu boleh tunggu – makan tidor percuma. Jadi pagi besoknya kami enjoy mandi laut dan meronda kerana balik dengan kereta api hanya pada petangnya, malamnya sampai KL.


Semasa saya di France juga kena ambil peperiksaan IQni. (Pergi kursus Summer School – percuma siapa tak mahu pergi). Tapi keputusan (catatan) yang saya dapat lebih kurang begini bunyinya:


“Mungkin anda tak faham soalan. Oleh itu jawapan anda tak boleh kami buat analisa dan beri keputusannya”. Otak Mat Salleh mungkin tak sama dengan otak saya. Ha. Ha.


Itulah IQ dan peperiksaan bagi menilaikan IQ.


Molek digunakan tapi ada yang tak dapat diukurnya. Kerana segalanya bukan pada IQ. Kenalah IQ campur ? campur ?.

_________________________________________


EQ pula digunakan untuk mengukur emosi manusia.


Oleh kerana ianya adalah satu yang agak baru iannya belum digunakan secara meluas.


(IQ pun dah tak digunakan di sekolah kita sekarang. Sebabnya tak tahulah. Kalau ada bagus juga kerana kami dulu seronok dibuatnya).


Perasaan atau emosi sangat penting dalam kehidupan manusia. Kan bagus jika ianya dapat kita ukur secara saintifik.


Kalau emosi tak dapat dikawal teruk jadinya. Contoh:


Saya ada kawan yang gemuruh bila berada dikalayak ramai. Pada satu tahun itu (1998) dia masuk kumpulan nasyid untuk bernasyid di Sambutan Malam Raya. Dia terpilih jadi lead singer (ketua) kerana suaranya sangat baik. Masa latihan semua OK. Sampai malam persembahan suaranya tak keluar. Kelam kabut sekejab. Nasib baik kumpulannya tak gelabah boleh meneruska nasyid mereka. Mungkin juga ramai penuntun yang tak perasaan ianya berlaku.


Saya juga ada kawan yang suka bercakap dalam majlis orang ramai. Namanya Abd Rahman. Beliau kata kalaulah Dr Mahadhir ada dalam majlis dia lagi suka bercakap di majlis itu kerana seronok berbuat demikian (masa itu Mahadhir = PM). Terutama jika majlis itu majlis forum. Beliau suka pandangannya didengar orang. Suatu kepuasan baginya.


EQ boleh dipupuk dan diperbaiki melalui latihan dan pengalaman.


Mak saya dulu cakap menggunakan telefon gemuruh juga. Selepas beberapa ketika fasih juga percakapannya. Dulu orang yang telefon dia tapi kemudiannya dia yang buat panggilan. Adakah bermaksud dulunya mak saya QEnya rendah dan kemudian meningkat?


IQ dan EQ kedua2nya berguna, walau pun masih ada sedikit kelemahannya. Konsepnya sangatlah bagus. Sama2lah kita perbaikinya untuk menjadikan ianya asas kayu ukur kita di dunia ini untuk kebaikan bersama.



Klik gambar rajah dan untuk sahkkan IQ anda



Klik dan bacalah:

IQ1:
http://www.wisegeek.com/what-is-an-emotional-quotient-eq.htm

EQ:
http://www.businessballs.com/eq.htm

LAGI:
http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=navclient&gfns=1&q=emotional+quotient



No comments: