Friday 26 February 2010

PEMIKIRAN POSITIF

PETIKAN DARI TV2

PERBINCANGAN TENTANG BERFIKIRNYA MANUSIA


Pemikiran yang dirancang dan dikawal dengan baik dapat mendatangkan kehidupan yang sangat selesa dan bermakna.

Berfikir adalah tidak sama dengan aktiviti mental kita. Aktiviti mental berlaku secara otomatik tanpa kita berfikir, walhal berfikir memerlukan fokus yang disengajakan.

Berfikir memerlukan visi atau objektifnya. Ianya juga memerlukan tujuan, contohnya: kenapakah kita berbuat sesuatu itu. Dan ketiganya ia memerlukan tatacara supaya kita sampai ke visi atau objektif kita.

Ibu bapa atau penjaga yang mahukan anak jagaan mereka berjaya masa depannya perlu fokus kepada cara pemikiran sebegini: ada visi, ada tujuan dan ada tatacara mencapai visi tersebut. Dengan lain perkataan kena ada perancangan dan tindakannya. Tidak melepaskan mengikut arus keadaan dan nasib. Ugama kita juga mahukan manusia untuk berusaha dan tidak bergantung kepada nasib.

Itulah sebabnya bahawa ketika kita bangun pagi kita perlu ada pemikiran yang positif terhadap hari yang akan dilaluinya. Ugama kita juga mengatakan supaya hari kita sekarang (hari ini) hendaklah lebih baik dari hari semalam dan esoknya hendaklah pula lebih baik dari hari ini.

Sebaik sahaja kita bangun kita perlu bersyukur kepada Allah atas segala yang disediakannya dan yang ditentukannya. Bersyukur kita tak tertidur selamanya (mati terus). Bersyukur juga kepada keadaan sekeliling yang baik bagi kita dan bersedia dengan yakinnya untuk menghadapi hari muka. Jika pun kita tak senasib baik saperti orang lain tapi masih ada mereka yang nasibnya lebih buruk dari kita. Dan kita masih ada dan diberi peluang untuk lebih berjaya.

Bangunnya kita selepas tidur berehat hendaklah kita bersikap dan berfikiran positif dan berminat untuk menghadapi hari yang menyeronokkan. Janganlah kita bangun pagi dan terus mengeluh hendak menghadapi hari siangnya. Ini akan mematahkan semangat hidup kita dan badan kita akan mengeluarkan hormon yang akan melemahkan kita. Macam manakah kita nak berjaya kalau mempunyai sikap sebegini? Gagal kalah sebelum berusaha juang.

Jika kita bersikap positif badan akan mengeluarkan hormon penggalak yang akan memberikan kita semangat juang yang memberansangkan. Kita adalah apa yang kita fikirkan. Fikir boleh sudah tentu kita boleh dan jika kita fikir kita tak boleh kita pasti gagal sebelum mencuba. Kalau cuba pun mungkin kita buatnya separuh hati dan akan gagal agaknya. Jadi berfikirlah secara positif setiap masa .

Mulakan hari kita dengan perasaan seronok dan bersemangat untuk berjaya. Keadaan kita yang muram akan membuat kita tak bersemangat dan tak ada keyakinan diri.

Janganlah lupa pula untuk sentiasa senyum kerana senyuman membawa kepada perasaan yang selesa dan membuat kita dan orang di keliling kita merasa bahagia dan bersemangat. Senyum juga adalah sedekah yang mudah diberikan kepada orang lain, tanpa apa-apa kos. Tapi kesan baiknya mashaAllah, tidak ternilai.

Senyumlah kepada kita sendiri setiap pagi di depan cermin dan kita akan berbahagia dan selesa sepanjang hari. Cubalah. Senyumlah kepada manusia yang kita temui dan kita akan murah rezeki. (Kalau nasib baik dapat minum free!)

Kita adalah apa yang kita fikirkan.

Kalau kita fikir kita akan bahagia dan bersemangat pada hari ini maka kita "pasti" akan merasa bahagia dan bersemangat. Jika kita fikir kita malas maka tentunya kita akan malas. Juga kalau kita fikir kita ini adalah manusia yang tak berguna, sudah tentulah kita akan menjadi manusia yang tak berguna.

Inilah kuasa pemikiran kita.

Kes Satu - Kesan Otot (Muscle testing)
Telah dibuat satu penilain ke atas budak lelaki 10 tahun yang berjumpa doktor bersama ibunya. Budak tersebut telah disarankan oleh doktor berkenaan (Dr Muhaini) untuk berfikir yang dia boleh berjaya belajar menaiki basikal dengan baik. Otot lengannya menjadi kuat bila diperiksa.

Kemudian dia disarankan untuk berfikir yang dia tak akan mendapat markah yang tinggi dalam peperiksaan Matamatiksnya. Bila diperiksa ototnya, didapati ototnya menjadi lemah.

Ibunya pula disarankan untuk merenung anaknya dengan perasaan kasih sayang dan bersikap mesra. Diperhatikan anaknya kelihatan ceria bahagia air mukanya.

Kemudian ibunya disarankan memandang anaknya dengan perasaan marah dan geram. Didapati air muka anaknya bertukar menjadi muram dan lemah semangat.

Ibu tersebut terkejut melihat kesan yang berlaku kepada anaknya. Ini adalah suatu yang ajaib yang tidak terfikir olehnya sebelum itu. Ini pengalaman dan pelajaran baru baginya

Inilah hasil kesan dari pemikiran manusia terhadapnya dan terhadap manusia yang lain. Pemikiran kita ada kesan pada kita dan manusia yang lain, walaupun tanpa kita bersuara.

Cubalah ini pada anak atau cucu anda. Anda akan yakin. Dan mulai itu anda akan sentiada bersikap positif dan menyediakan segala yang positif kepada mereka. InshaAllah, mereka akan terus berjaya.

Pepatah ada menyatakan bapak boret anak rentek. Ini adalah benar. Anak adalah hasil acuan dan ulian ibu bapa dan penjaganya. Tak kurang penting juga hasil pengaruh kawannya dan keadaan alam sekitarnya.

Perhatikan cara orang yang sedih muram duduk dengan orang yang bahagia ceria duduk. Dari posisi duduk mereka kita akan dapat tahu mereka itu bahagia atau tidak. Air muka mereka yang muram sedih juga berbeza dengan air muka mereka yang bahagia ceria.

Cara untuk menjadi manusia bahagia ceria ialah dengan menukarkan posisi duduk mereka dan memperlihatkan air muka mereka supaya berkeadaan ceria.


Kes Dua
Pemikiran kita mempunyai kesan kepada manusia yang kita temui.

Contoh:
Guru yang mengajar kelas yang lemah (kelas hujung) biasanya malas untuk mengajar mereka kerana mereka dianggap kumpulan pelajar yang lemah dan malas. Kalau mengajar di kelas utama semangat gurunya sudah tentu baik kerana murid-murid kelas tersebut dirasakan rajin dan bijak.

Jika guru tersebut berfikiran sebaliknya dan beranggapan bahawa semua palajarnya mempunyai potensi untuk berjaya dia akan mengajar mereka dengan semangatnya. Dan lebih tumpuan dan perbagaian cara mengajar akan diusahakannya bagi kelas yang dianggapnya lemah. Hasilnya dia akan berjaya dan pelajarnya juga akan berjaya. Dan yang lebih bagusnya pelajarnya akan hormat sayang padanya pula. Baktinya akan dikenang sepanjang hidup. Dapat pahala pula membantu mereka yang dianggap lemah itu.

Inilah juga kesan pemikiran. Kalau difikirkan boleh sudah tentu kita boleh.

Sangat penting juga manusia dalam keadaan seronok. Apabila kita seronok sel seronok di otak kita akan menjadi lebih aktif. Bila kita di dalam keadaan muram maka sel muram pada otak kita akan menjadi lebih aktif dan akan memberi kesan negatif terhadap pemikiran dan tindakan (atau kemalasan tindakan) kita.

Salah satu sikap manusia ialah untuk memberi komen apakah yang sepatutnya berlaku? Atau ianya sepatutnya berlaku sebegini atau sebegitu. Ada sajalah yang tak kena padanya.

Tetapi manusia jarang sekali berfikir dan bertindak merancang apa yang mereka mahu berlaku kepadanya dan kepada persekitarannya.

Manusia pada asasnya mahukan kesihatan pada tubuh badannya, pemikiran yang tenteram, jiwa yang tenang, persahabatan yang memuaskan dan tahap kewangan yang selesa. Janganlah kita hanya mengharap ianya akan datang menggolek tanpa kita usahakan ke arahnya. Ianya perlu diusahakan menggunakan pemikiran dan kekuatan tubuh badan yang dianugrahkan.


Untuk mencapai semuanya ini memerlukan perancangan dan pemikiran yang waras.

Kebayakan manusia pula bersikap suka berfikir secara negatif. Misalnya jika bertemu doktor kerana sakit mata mungkin akan bertanya: Akan butakah saya? Satu perasaan ketakutan yang mungkin akan menjadikan kita murung dan muram.

Ada pula manusia yang bila dipanggil oleh bos untuk masuk ke biliknya akan merasa kurang selesa takut kena marah.

Inilah yang biasanya ada pada pemikiran manusia terutamanya jika mendapat bos yang garang dan pemarah. Sebenarnya, mungkin bos sebegitu adalah bos tak tak tahu buat kerja. Kalau tahu sudah tentu dia akan menjadi jurulatih kepada kakitangannya untuk mereka menjadi lebih cekap membuat kerja.

Sebenarnya mungkin bos panggil masuk biliknya untuk ajak makan kerana beliau tiada kawan makan tengah hari pada hari itu. Dan bos
belanja pulatu. Jadi janganlah merisaukan diri kerana dipanggil oleh bos kerana jika kita berbuat demliian kita hanya menyiksa diri dan akan menyesal (merisaukan diri.) kemudiannya. Lebih baik kita sentiasa relaks dan buat kerja dengan baik.






Tulisan ini telah diubahsuai

1 comment:

administrator said...

Kita berhibur jap dengan pantun kelakar di bawah, yang dipetik dari buku ‘Alamak, Bosku Seperti Hitler!’ hahaha:

Pagi-pagi, sudah mencemuh,
Si pemandu terus terdiam mengeluh,
Bos ini jenis yang kecoh,
Dapat “Tan Sri”, satu dunia dia heboh.

“Ada pelanggan hendak jumpa”,
Itulah kata si setiausaha,
Bos enggan, mengantuk katanya,
Biarkan pelanggan berjumpa air liur basinya.

Bos memanggil mesyuarat mengejut,
Ada pekerja berjalan bak siput,
Bos pun menengking sampailah semput,
Para pekerja terkentut-kentut.